Diferențele dintre ERP și CRM: Care este soluția optimă pentru afacerea ta?

Orice afacere atinge la un moment dat un platou. Majoritatea antreprenorilor se panichează și nu apreciază acest eveniment la adevărata sa valoare, mai exact o oportunitate perfectă de a crește. De cele mai multe ori răspunsul va sta în achiziționare unei soluții digitale, de pildă un sistem ERP sau un sistem CRM. Ce sunt cele două sisteme, care sunt diferențele dintre ERP și CRM și cum să alegi între cele două? Află din cele ce urmează!
Ce înseamnă ERP și ce beneficii are? 
ERP (enterprise resource planning) înseamnă planificarea resurselor întreprinderii și se referă la un tip de soft pe care companiile îl folosesc pentru a administra activitățile cotidiene de business, precum managementul riscurilor, diferite operațiuni ale lanțului de distribuție, contabilitatea, conformitatea, aprovizionarea și managementul proiectelor.

De asemenea, sistemul ERP include și partea de management al performanței întreprinderii (enterprise performance management), care ajută la raportarea informațiilor financiare ale companiei, planificare, anticiparea rezultatelor financiare și crearea bugetelor. Aceste sisteme ERP conectează numeroase procese de afaceri, facilitând fluxul de date dintre ele. Colectând datele tradiționale partajate ale unei întreprinderi din multiple surse, sistemele ERP elimină problema dublării datelor și asigură corectitudinea acestora printr-o singură sursă de informații. Soluțiile ERP sunt în prezent necesare pentru administrarea companiilor, indiferent de dimensiunea acestora și domeniul în care activează. Pentru afaceri, un soft ERP este precum curentul electric pentru operarea electrocasnicelor. Descoperă și alte avantaje ale implementării unui sistem ERP
Ce înseamnă CRM și ce beneficii are? 
CRM sau Customer Relationship Management, adică un sistem care să te ajute la Managementul Relației cu Clienții este un  software cu ajutorul căruia poți gestiona majoritatea interacțiunilor cu potențialii clienți, dar și cu cei actuali. Această unealtă digitală îți va permite să organizezi, automatizezi și sincronizezi diverse sarcini din departamentele de marketing, suport clienți sau vânzări. 

Astfel, vei avea acces la istoricul interacțiunilor cu clienții, vei stoca datele lor de contact și feedbackul și chiar vei putea trimite oferte personalizate. Informațiile nu doar că vor putea fi găsite ușor în sistem, dar vor fi și organizate de așa natură ca angajații tăi să obțină o viziune de ansamblu asupra afacerii și asupra interacțiunii cu respectivii clienți. În condițiile în care creșterea productivității este posibilă cu sistem ERP, merită menționat și faptul că un sistem CRM poate fi integrat într-unul ERP. Printre beneficiile utilizării unui sistem CRM se numără creșterea eficienței angajaților datorită utilizării unui mediu informatic integrat, accesul facil și rapid la informații, eficientizarea costurilor și creșterea productivității angajaților, creșterea veniturilor, obținerea consecvenței în relația cu furnizorii și clienții și eficientizarea procesului de promovare și marketing
Diferențele între ERP și CRM 
Dacă ERP-ul este folosit pentru a planifica inteligent resursele întreprinderii, CRM-ul are un un scop ceva mai bine definit în zona clienților și departamentului de vânzări. E adevărat că, în mare, scopul ambelor sisteme este aproximativ același, mai exact creșterea profitabilității afacerii, dar fiecare sistem folosește o abordare ușor diferită pentru a atinge acest obiectiv. 

Dacă ERP-ul reduce costurile cu ajutorul automatizărilor a diverse operațiuni și controlului exact al proceselor de business, precum și prin îmbunătățirea colaborărilor interdepartamentale, softul CRM eficientizează relațiile cu clienții și crește volumul de vânzări. 

Pe scurt, ERP-ul te va ajuta în cadrul departamentului de contabilitate, salarizare, HR, gestiune stocuri și altele. CRM-ul este orientat către vânzări, contact center, customer support , achiziție și retenție clienți și altele. 

Printre funcționalitățile comune ambelor sisteme putem enumera automatizările destinate echipei de vânzări și includerea unui baze de date cu informații despre clienți. 
ERP, CRM sau ambele: Ce aleg?
Ca să poți alege în cunoștință de cauză între cele două sisteme sau poate chiar pe ambele, este musai mai întâi să-ți cunoști foarte bine afacerea. Din fericire, noi putem să-ți oferim câteva ponturi. 

În cazul în care compania ta este foarte mare și lucrează cu procese complexe de business, îți recomandăm să achiziționezi ambele soluții, adică să folosești un sistem CRM integrat într-un soft ERP. Pentru companiile de dimensiuni mai mici, lipsite de procese de business foarte complicate, o prioritate este reprezentată de achiziția unui sistem CRM care să colecteze toate datele și interacțiunile cu clienții. Un sistem ERP trebuie achiziționat atunci când compania crește și un singur manager nu mai poate superviza toate activitățile din cadrul departamentelor. 

Iată câteva întrebări pe care ai putea să ți le pui pentru a-ți da seama unde te situezi cu afacerea și ce obiective ai pentru perioada următoare: 
  • Doresc să cresc producția, să diversific gama de produse și să-mi fac și un magazin online? În acest caz un soft ERP te va ajuta să ții evidența vânzărilor, să știi câte tipuri de produse ai, pe cantități, pe perioade, furnizori, clienți, dar și care se vând cel mai bine și aduc cel mai mare profit. Vei gestiona mult mai bine toate resursele și materiile prime implicate în procesul de producție. 
  • Doresc să cresc gradul de retenție al clienților pe anul următor, să folosesc un CRM sau un ERP? Aici răspunsul este foarte clar, un CRM te va ajuta să ai o relație mai bună cu clientela, dar și să aplici diverse strategii de marketing și customer support pentru a-ți fideliza clienții pe termen mediu și lung. Evident, toate aceste sugestii vor fi bazate pe date și analize pertinente. 
  • Doresc să iau decizii mai bune privind vânzările, să folosesc un ERP sau un CRM? În acest caz ambele softuri vor fi potrivite pentru afacerea ta, dar pentru activități diferite ce privesc departamentul de vânzări. Un ERP îți va furniza toate rapoartele despre performanțele produselor și te va ajuta să iei decizii de promovare sau de creștere a producției. Un CRM va oferi informații în ceea ce privește vânzările reușite și situația actuală a negocierilor cu clienții și furnizorii, deci angajații tăi vor avea mai multe resurse la dispoziția data viitoare când intră într-o negociere. De ce să nu crești pe ambele paliere? 
Ce este important să înțelegi e faptul că o afacere trebuie mai întâi să aibă niște procese bine stabilite înainte de a putea să începi eficientizarea activității. În al doilea rând, pentru a eficientiza costurile, trebuie să ai și profit. De obicei se recurge la un sistem CRM la început deoarece acesta ajută mai mult în faza de dezvoltare a businessului prin generarea și menținerea vânzărilor la cote înalte. De-abia când afacerea crește suficient și se dezvoltă, va fi nevoie de un sistem ERP pentru eficientizarea activității. Din acest punct poți îmbina cele două sisteme pentru a crește simulta vânzările și a eficientiza cheltuielile. 

Faptul că acum înțelegi la ce se referă și cum te poate ajuta fiecare sistem în parte sau ce poți face cu cele două împreună, te va ajuta să iei o decizie mai bună în ceea ce privește direcția în care se îndreaptă afacerea ta. Află ce funcționalități include un sistem ERP sau CRM și asigură-te că le personalizezi pentru a fi folositoare în activitatea de zi cu zi. Cere un demo pentru ambele aplicații sau contactează-ne pentru a te putea sfătui în legătură cu soluția de care ai nevoie!