Sumar legislativ: OUG 48/2020 noi măsuri financiar-fiscale

Vă rugăm sa fiți informați că joi, 16 aprilie 2020 s-a publicat în MO nr. 319 Ordonanța de urgență nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale. Prevederile din acest act normativ se aplică începând cu 16 aprilie 2020. 
 
Principalele modificări legislative se refera la:
 
Rambursarea TVA cu verificare ulterioara
 
TVA solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de TVA cu opțiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, se rambursează de organul fiscal central, cu efectuarea ulterioară a inspecției fiscale care se va decide în baza unei analize de risc. Aceasta prevedere se aplică și deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare aflată în curs de soluționare și pentru care nu a fost emisă Decizia de rambursare a TVA până la 16 aprilie 2020.

Rambursarea cu verificare ulterioară nu se aplică pentru:
  • Deconturile cu sumă negativă de TVA cu opțiune de rambursare pentru care a fost începută inspecția fiscală înainte de 16 aprilie 2020;
  • Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de contribuabilii mari și mijlocii, care se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate, în cazul în care:
    • contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancționate ca infracțiuni;
    • organul fiscal central, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;
    • pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, în condițiile legii speciale;
  • Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de alți contribuabili decât cei mari și mijlocii, care se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate, în cazul în care:
    • contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancționate ca infracțiuni;
    • organul fiscal central, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;
    • pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, în condițiile legii speciale;
    • contribuabilul depune primul decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, după înregistrarea în scopuri de TVA;
    • soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunară, respectiv 4 perioade de raportare trimestrială.
 
Amânarea termenului de depunere a situațiilor financiare aferente anului 2019
 
Pentru depunerea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2019, respectiv a raportărilor contabile anuale încheiate la 31 decembrie 2019, termenele prevăzute la art. 36 alin. (1) si (3) și art. 37 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 iulie 2020 inclusiv.
 
Facilități privind eșalonările la plată
 
  • Nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități, conform Codului de procedură fiscală, pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate până la împlinirea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență. În acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic de eșalonare se comunică debitorului prin decizia organului fiscal.
  • Se suspendă condițiile de menținere a valabilității eșalonărilor la plata acordată potrivit legii, până la împlinirea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.
  • Pentru obligațiile care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirilor la plată, contribuabilii pot solicita modificarea eșalonării la plata, cu condiția ca cererea să fie depusă până la expirarea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.
  • Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită, prin somație și prin valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești definitive pronunțate în materie penală, provenite din săvârșirea de infracțiuni.
  • Termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, se suspendă sau nu încep să curgă până la împlinirea termenului de 30 de zile de la data încetării stării de urgență.
 
Facilități privind impozitul specific
 
  • Contribuabilii obligați la plata impozitului specific unor activități, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, pentru anul 2020, nu datorează impozit specific pentru perioada în care aceștia întrerup activitatea total sau parțial pe perioada stării de urgență decretate.
  • Pentru aplicarea facilității, contribuabilii recalculează, în mod corespunzător, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, aferent anului 2020, prin împărțirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei din anul calendaristic în care a desfășurat activitatea. Perioada în care contribuabilii au desfășurat activitatea se determina prin scăderea din numărul de 365 de zile calendaristice a numărului de zile aferent perioadei în care aceștia au întrerupt activitatea total sau parțial pe perioada stării de urgență decretate.
  • Pentru a beneficia de scutirea impozitului specific, contribuabilii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
    • Întrerup activitatea total sau parțial și dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
    • Nu se află în insolventa conform informațiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Național al Registrului Comerțului.
 
Alte modificări ale Codului Fiscal
 
  • Deducerea a cel mult 20% din impozitul pe microîntreprindere a sumelor acordate de microîntreprinderi sub forma de sponsorizări către instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice fără a exista obligația înscrierii entităților beneficiare respective în Registrul entităților/unităților de cult. Deducerea se face doar în baza contractului de sponsorizare;
  • Nu sunt impozabile din punct de vedere al impozitului pe venit și al contribuțiilor salariale avantajele în natură acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor ca urmare a ocupării unor funcții considerate de către angajator/plătitor esențiale pentru desfășurarea activității și care se afla în izolare preventiva la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioada stabilită de angajator/plătitor, în cazul instituirii stării de asediu sau de urgență, potrivit legii;
  • Pentru indemnizațiile de șomaj tehnic cuvenite salariaților și altor profesioniști și pentru indemnizațiile aferente zilelor libere acordate părinților pentru supravegherea copilului/copiilor, nu se acordă facilitățile fiscale. Practic, în domeniul construcțiilor nu se beneficiază de scutirile prevăzute de Codul Fiscal (scutiri pentru impozitul pe venit și contribuția la sănătate și reducerea contribuției de asigurări sociale cu 3,75%) pentru indemnizațiile acordate din bugetul de asigurări pentru șomaj sau bugetul de stat primite începând cu aprilie 2020, pe durata stării de urgență. 
  • Nu se face plata efectivă a TVA la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din aceeași lege, care importă medicamente, echipamente de protecție și mașini de producție măști de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare, care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență și în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgență. Aceeași facilitate se aplică și importatorilor care dețin autorizație de utilizator final pentru importul de alcool etilic complet denaturat, utilizat pentru producerea de dezinfectanți, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență. Taxa aferentă acestor importuri se evidențiază de către importatori în decontul de TVA (formular 300), atât ca taxă colectată, cât și ca taxă deductibilă. Lista bunurilor pentru care nu se face plata efectivă a TVA la organele vamale este prevăzută în anexa la OUG nr. 48/2020.
 
Daca aveți întrebări vă rugăm nu ezitați să ne contactați.