Sumar legislativ: Noi facilități fiscale după 1 iunie 2020

Măsuri pentru sprijinirea angajaților și a angajatorilor începând cu 1 iunie 2020

Ordonanța de urgență nr. 92/2020 pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea unor acte normative (Monitorul Oficial nr. 459/29.05.2020) 
 
Principalele prevederi prevăzute de acest act normativ: 
 
Decontarea de către stat a 41,5% din salariul de baza brut 
 
Începând cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai căror angajați au beneficiat de indemnizația de șomaj tehnic prevăzută de OUG nr. 30/2020, precum și angajatorii ai căror angajați au avut contractele individuale de muncă suspendate în conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii și nu au beneficiat de indeminizația de șomaj tehnic prevăzută de OUG nr. 30/2020, în perioada stării de urgență sau alerta, beneficiază, pentru o perioadă de trei luni, de decontarea unei părți din salariu, suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, reprezentând 41,5% din salariul de bază brut corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut. 
 
Angajatorii care accesează măsura au obligația menținerii raporturilor de muncă până la data de 31 decembrie 2020, cu excepția lucrătorilor sezonieri. Obligația nu se aplică în cazul în care încetarea contractului de muncă intervine din motive neimputabile angajatorului. 
 
Condițiile cumulative pentru acordarea facilității sunt:
  • Durata de suspendare a contractului individual de muncă a fost de minimum 15 zile în perioada stării de urgență sau de alertă;
  • Au beneficiat fie de indemnizația de șomaj tehnic sau de cea specifică altor profesioniști, sportivi, avocați, persoane care obțin venituri din drepturi de autor, prevăzute de OUG 30/2020, fie de indemnizația de minim 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu condiția ca angajații să rămână la dispozitia angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității, prevăzută de art. 53 din Codul Muncii. 
Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate, dintre care cel putin unul se află sub incidenta restricțiilor stabilite prin acte ale autorităților competente, optează fie pentru decontarea a 41,5% din salariul de bază brut, fie pentru aplicarea prevederilor referitoare la continuarea acordării indemnizațiilor de șomaj tehnic și după data de 31 mai 2020, până la ridicarea restricțiilor. 
 
De decontarea a 41,5% din salariul de bază brut beneficiază și persoanele care au convenții individuale de muncă încheiate în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației. 
 
Angajatorii suportă integral salariul angajaților care beneficiază de decontarea a 41,5% din salariul de bază brut, ulterior, începând cu data de întâi până la data de 25 a lunii următoare perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care beneficiază de această sumă, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al președintelui ANOFM. 
 
Decontarea de către stat a sumelor datorate se efectuează în termen de cel mult 10 zile de la data îndeplinirii de către angajatori, potrivit legii, a obligațiilor declarative și de plata aferentă veniturilor din salarii și asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea. 
 
Nu beneficiază de subvenții instituțiile și autoritățile publice și nici angajatorii care la data solicitării acordării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitățile suspendate sau restricții asupra acestora din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului.  
 
Facilitatea nu se cumulează cu subvențiile care se acordă în cazul angajaților pentru care angajatorii au încheiat cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă contracte sau convenții în baza legii nr. 76/2002. 

Subvenții pentru stimularea noilor angajări din rândul persoanelor peste 50 ani sau a tinerilor 

Angajatorii care în perioada 1 iunie 2020-31 decembrie 2020 se încadrează în muncă pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, persoanele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
  • Au vârsta peste 50 de ani;
  • Raporturile de muncă au încetat din motive neimputabile lor, în perioada stării de urgență sau a stării de alertă;
  • Sunt înregistrați ca șomeri în evidența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din această categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei. 
Angajatorii care încadrează în muncă, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, persoane care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
  • Au vârsta cuprinsă între 16 și 29 de ani;
  • Sunt înregistrați ca șomeri în evidența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din această categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei. 
Angajatorii care primesc subvenții au obligația menținerii raporturilor de muncă pentru o perioadă de minimum 12 luni de la terminarea perioadei subvenționate. Angajatorii care încetează contractele individuale de muncă ale salariaților anterior acestui termen sunt obligați să restituie, în totalitate, agențiilor pentru ocuparea forței de muncă sumele încasate pentru fiecare persoană pentru care a încetat raportul de muncă anterior termenului menționat, plus dobânda de referință a Băncii Naționale a României în vigoare la data încetării contractelor individuale de muncă, dacă încetarea acestora a avut loc în temeiul art. 55 lit. b), art. 56 alin. (1) lit. d) și e) si art. 65 din Codul Muncii. 
 
Subvențiile se acordă pentru plata salariului proporțional cu timpul efectiv lucrat de salariat și nu se cumulează, pentru același angajat, cu subvențiile care se acordă angajatorilor care au încheiat cu agențiile judetene pentru ocuparea forței de muncă, respectiv a municipiului București, contracte sau convenții în temeiul Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă. 
 
Subvențiile se aplică și în cazul încadrării în muncă a cetățenilor români cărora le-au încetat raporturile de muncă cu angajatorii străini aflate în derulare pe teritoriul altor state, din motive neimputabile lor, prin concediere. 
 
Subvențiile se acordă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, la cererea angajatorilor, depusă, prin mijloace electronice, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora aceștia își au sediul social. Procedura de acordare a acestor sume se stabilește prin ordin al președintelui ANOFM. 
 
Nu beneficiază de subvenții instituțiile și autoritățile publice și nici angajatorii care la data solicitării acordării acestor sume se afă în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitățile suspendate sau restricții asupra acestora din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului. 

Prelungirea somajului tehnic si dupa data de 1 iunie 2020 
 
Acordarea indemnizațiilor de șomaj tehnic, pentru domeniile de activitate pentru care se mențin restricțiile în condițiile legii 55/2020, se prelungește și după data de 31 mai 2020, până la ridicarea acestor restricții. 
 
Alte facilități fiscale

Ordonanța de urgență nr. 90/2020 pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, precum și pentru modificarea altor acte normative (Monitorul Oficial nr. 459/29.05.2020)

Restructurarea obligațiilor bugetare restante la 31 martie 2020 
 
Debitorii, persoane juridice publice și private pot solicita restructurarea obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 și neachitate până la data emiterii certificatului de atestare fiscală, precum și obligațiile bugetare accesorii (anterior se puteau restructura obligațiile fiscale restante la 31 decembrie 2018, conform OUG 6/2019). 

Sunt incluse în categoria obligațiilor bugetare restante la data de 31 martie 2020 și obligațiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie după data de 1 aprilie 2020 aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020, precum și obligațiile fiscale principale scadente în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 (21 martie 2020) și data de 31 martie 2020 inclusiv. 
 
Restructurarea obligațiilor bugetare se aplică și pentru obligațiile bugetare principale și accesorii stabilite de alte organe decât organele fiscale, precum și pentru amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale centrale după data de 1 aprilie 2020 până la data eliberării certificatului de atestare fiscal 
 
Debitorul care dorește să își restructureze obligațiile bugetare, are obligația de a notifica organul fiscal competent cu privire la intenția sa până cel târziu 30 septembrie 2020 (vechiul termen prevăzut era 31 iulie 2020), sub sancțiunea decăderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare, și se adresează unui expert independent în vederea întocmirii unui plan de restructurare și a testului creditorului privat prudent.  
 
Pentru măsura înlesnirii la plată a obligațiilor bugetare, debitorul trebuie să achite, până la data depunerii solicitării de restructurare, obligațiile bugetare scadente în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 și data depunerii solicitării de restructurare. 
 
În cazul debitorilor care au inclusă în planul de restructurare măsura de anulare a unui cuantum de maximum 30% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale, pe lângă condițiile impuse de OUG nr. 6/2019, debitorul trebuie să achite și 5% din cuantumul obligațiilor bugetare principale care fac obiectul înlesnirii la plată, până la data depunerii solicitării de restructurare. 
 
În cazul debitorilor care au inclusă în planul de restructurare măsura de anulare a unui cuantum cuprins între 30% și 40% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale, pe lângă condițiile prevăzute de OUG nr. 6/2019, debitorul trebuie să achite și 10% din cuantumul obligațiilor bugetare principale care fac obiectul înlesnirii la plată, până la data depunerii solicitării de restructurare. 
 
În cazul debitorilor care au inclusă în planul de restructurare și măsura de anulare a unui cuantum cuprins între 40% și 50% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale, pe lângă condițiile prevăzute de OUG nr. 6/2019, debitorul trebuie să achite și 15% din cuantumul obligațiilor bugetare principale care fac obiectul înlesnirii la plată, până la data depunerii solicitării de restructurare 
 
Solicitarea de restructurare se poate depune până la data de 15 decembrie 2020, sub sancțiunea decăderii (anterior termenul era 30 octombrie 2020). 
 
Prelungirea unor termene scadente la 15 iunie 2020 până la 25 iunie 2020 
 
Termenul de la care organul fiscal calculează dobânzi și penalități de întârziere și poate începe executarea silită pentru obligațiile fiscale scadente începând cu 21 martie 2020 se prelungește până pe 25 iunie 2020. Termenul inițial era 30 zile de la încetarea stării de urgență instituit de OUG nr. 29/2020 (adică 15 iunie 2020). 
 
Termenul până la care se aplică măsurile derogatorii privind soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA (control ulterior cu câteva excepții) și se suspendă calculul de accesorii și menținerea valabilității eșalonărilor la plată, în cazul plătilor cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare se prelungește până pe 25 iunie 2020. Termenul inițial era 30 zile de la încetarea stării de urgență stabilit prin OUG nr.48/2020 (adică 15 iunie 2020).