Sumar legislativ: Măsuri obligatorii pentru angajatori pe perioada stării de alertă

Măsuri obligatorii pentru angajatori pe perioada stării de alertă

Ordinul nr. 3577/831/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în condiții de securitate și sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă (MO nr. 403/16.05.2020). 
 
Actul normativ intră în vigoare începând cu 16.05.2020.
 
Principalele măsuri pe care trebuie să le ia angajatorii pe perioada stării de alertă: 
 
  • Reinstruiesc în domeniul securității și sănătății în muncă toți lucrătorii care au stat la domiciliu în perioada stării de urgență, șomaj tehnic, telemuncă, muncă la domiciliu etc. Reinstruirea trebuie să fie adaptată noilor riscuri reprezentate de infecția cu SARS-CoV-2 și se va desfășura în timpul programului normal de lucru al lucrătorilor;
  • Reprezentanții lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănatatii în muncă au dreptul la instruire corespunzătoare noului risc reprezentat de infecția cu SARSCoV-2;
  • Stabilesc activitățile care pot fi continuate și/sau adaptate, în funcție de specificul acestora și de resursele disponibile, și implementează măsurile necesare pentru reluarea și/sau menținerea activității, în conditiile respectării măsurilor de prevenire a răspândirii SARS-CoV2, inclusiv pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu - care poate rămâne o prioritate;
  • Identifică riscurile specifice condițiilor de contaminare epidemiologică și actualizează documentul de evaluare a riscurilor pentru securitatea și sănătatea angajaților la noile conditii de desfășurare a activității, în vederea luării măsurilor necesare pentru combaterea răspândirii SARS-CoV-2;
  • Stabilesc consultări cu reprezentanții angajaților cu responsabilități specifice în domeniul securității și sănătății în muncă și, după caz, cu membrii Comitetului de securitate și sănătate în muncă;
  • Afișează la intrare și în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajați și pentru toate persoanele care intră în spațiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirusul SARS-CoV-2;
  • Informează angajații, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare și de răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecție și la regulile de distanțare socială care se aplică în cadrul unității, precum și cu privire la regulile pentru gestionarea situațiilor în care angajații sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronavirului SARS-CoV-2;
  • Informează angajații cu privire la precauțiunile universal valabile:
    • Menținerea distanței sociale de minimum 1.5 metri în toate zonele publice;
    • Menținerea igienei riguroase a mâinilor, cu apă și săpun, timp de cel puțin 20 de secunde sau cu dezinfectanți avizați, ori de câte ori este nevoie;
    • Evitarea atingerii feței cu mâinile nespălate/nedezinfectate;
    • Menținerea igienei respirației: tuse și/sau strănut (în plica cotului sau în șervețel de unică folosință), rinoree (în șervetel de unică folosință). După utilizare, șervețelul de unică folosință va fi aruncat în recipientul de colectare a deșeurilor și se va efectua imediat igiena mâinilor; 
    • Limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanță de minimum 1.5 m.
  • Pot asigura echipamente individuale specifice de protecție împotriva răspândirii coronavirusului SARS CoV-2 (masca de protecție, mănuși) prin consultare cu responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă, în functie de specificul activității;
  • Se asigură ca în sediul angajatorului furnizorii externi, companiile externe, subcontractanții, persoanele care intră în sediu/publicul/beneficiarii serviciilor prestate/clienții respectă măsurile de protecție stabilite de acesta;
  • Asigură comunicarea permanentă cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sănătate a angajaților, astfel încât aceștia să poată beneficia de măsurile preventive profilactice care au fost prevăzute la nivel național pentru combaterea răspândirii coronavirusului SARS CoV-2;
  • Pot individualiza programul de lucru al angajaților (cu deosebire al angajaților din grupurile vulnerabile) care desfășoară activitatea în spațiu închis, astfel încât să se reducă, pe cât posibil, în funcție de natură și specificul activităților desfășurate, contactul direct dintre aceștia, fără a afecta durata programului normal de lucru;
  • Pot individualiza programul de lucru al angajaților astfel încât între aceștia să se asigure existența unui interval de minimum o oră la începerea și la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minimum trei ore, în tranșe de minimum 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru, în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajați care desfășoară activitatea în același spațiu de lucru. Măsura are în vedere inclusiv spațiile de lucru cu mai mult de 50 de angajați, indiferent dacă salariații aparțin unor angajatori diferiți, fără a afecta durata programului normal de lucru;
  • Asigură culoare speciale de acces în incintă și de circulație pentru angajați, în vederea evitării aglomerației la locurile de muncă;
  • Limitează accesul la zonele comune și asigură respectarea normelor de distanțare socială în aceste zone;
  • Stabilesc reguli pentru evitarea situațiilor accidentale de formare a unor grupuri spontane și nesecurizate de persoane în incinta instituției;
  • Desemnează un responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intră în unitate/instituție;
  • Asigură triajul observațional al angajaților prin verificarea temperaturii acestora la începerea programului de lucru și ori de câte ori este necesar pe parcursul programului;
  • Amplasează dozatoare cu dezinfectant la intrarea în unitate, precum și în fiecare sector al locului de muncă;
  • Interzic accesul în unitate al persoanelor care prezintă simptome de infectare cu coronavirusul SARS CoV-2;
  • Întrerup orice contact între angajator/angajat/alte persoane aflate în incinta unitatii cu o persoană simptomatică;
  • Aplică benzi de marcare a distanței recomandate (1.5 metri) în locurile de muncă în care se lucrează cu publicul, pentru persoanele care așteaptă la rând să intre în incintă, recomandând, în măsura în care condițiile meteorologice permit, ca persoanele care așteaptă la rând să rămână în afara clădirii, tot la o distanță de minimum 1.5 m;
  • Dispun aerisirea birourilor minimum o dată pe zi
  • Dezinfectează balustradele, mânerele ușilor și ferestrelor din unitate, precum și alte zone intens folosite (minimum o dată pe săptămână și de câte ori este necesar);
  • Dezinfectează cel puțin o dată pe săptămână și ori de câte ori este necesar spațiile comune și spațiile de lucru cu substanțe aprobate pentru combaterea SARS CoV-2;
  • Pot crea spații special amenajate pentru angajații care aparțin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu vârstă peste 65 de ani);
  • Asigură acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței de minimum 1.5 metri între lucrători;
  • Evită folosirea instalației de climatizare sau, dacă este necesar să o folosească, asigură nebulizarea și dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producatorului, în afara programului de lucru;
  • Asigură în permanență, la grupurile sanitare, vestiare și săli de mese, săpun și dezinfectant de mâini și montează postere cu modul corect de spălare a mâinilor;
  • Amenajează spațiul de lucru astfel încât să se poată păstra distanța fizică între angajați, prin stabilirea unui număr fix de persoane care pot lucra în aceeași încăpere. Angajatorii pot monta, acolo unde este posibil, separatoare de plastic între birouri, în măsura în care birourile sunt apropiate;
  • Limitează deplasările în afara locului de muncă doar la situatiile in care acestea sunt strict necesare desfășurării activității și se asigură că, atunci când este necesar să se efectueze, angajații se deplasează cu asigurarea condițiilor de prevenție minimale;
  • Se asigură că circulația documentelor în instituție/companie se realizează preponderent prin mijloace electronice;
  • Revizuiesc planul de prevenire și protecție, conform prevederilor menționate; 
  • Revizuiesc instrucțiunile proprii de securitate și sănătate în muncă, conform prevederilor menționate și le aduc la cunoștință angajaților. 

În cazul în care un angajat este suspect/confirmat cu infectare cu coronavirusul SARS CoV2 următoarele măsuri trebuie luate:
  • Angajații cu simptome respiratorii (tuse, strănut, rinoree etc.) și/sau febră mai mare de 37,3 C° și/sau stare general alterată, apărute în timpul programului de lucru, vor fi imediat izolați de restul colegilor și trimiși la domiciliu sau la unități sanitare, în funcție de starea persoanei; în majoritatea cazurilor nu este necesară închiderea birourilor/clădirii;
  • Dacă intervalul de timp în care angajatul/persoana suspectă/confirmată s-a aflat în incintă este mai scurt de 7 zile:
    • Se închid toate încăperile în care acesta a petrecut timp îndelungat (peste 20 de minute);
    • Înainte de încheierea programului se va asigura aerisirea mecanică a încăperii (deschiderea geamurilor); 
    • Pentru a limita expunerea personalului care efectuează curățenie la particulele respiratorii, se amână efectuarea curățeniei și a dezinfecției timp de 24 de ore. În situația în care respectarea acestui interval nu este posibilă, efectuarea curățeniei se va amâna cât mai mult;
  • Dacă au trecut mai mult de 7 zile de când angajatul/persoana suspectă/confirmată s-a aflat în incintă:
    • Nu este nevoie de curățenie/dezinfecție suplimentară;
    • Se mențin măsurile de curățenie și dezinfecție de rutină; 
  • Se informează persoanele cu care angajatul/persoana suspectă/confirmată a venit în contact prelungit (mai mult de 20 de minute, la o distanță mai mica de 1.5 m și fără masca) și se impune izolarea la domiciliu a acestora pentru 14 zile, cu monitorizarea de către aceste persoane a semnelor și a simptomelor de infecție respiratorie. 

Acte normative care reglementează măsuri specifice de protecție în diferite domenii de activitate 

Ordinul nr. 828/2020 privind măsurile de organizare și desfășurare a activității la nivelul cabinetelor stomatologice și la nivelul unităților sanitare non-COVID, pe perioada stării de alertă (MO nr. 401/15.05.2020) - conține o serie de măsuri ce trebuie luate în cadrul cabinetelor stomatologice, inclusiv privitoare la limitarea contactului cu pacientului.

Ordinul nr. 826/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARSCoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activității în lăcașurile de cult pe perioada stării de alertă (MO nr. 401/15.05.2020).

Ordinul nr. 829/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul virus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul transporturilor, pe perioada stării de alertă (MO nr. 404/16.05.2020) - se referă la măsuri atât pentru transportatorii aerieni, cât și pentru cei rutieri, feroviari sau pentru cei care desfasoara activități de transport cu metroul. 

Ordinul nr. 2855/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARSCoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul culturii (MO nr. 404/16.05.2020) - se referă la măsuri ce trebuie luate pentru activitățile din domeniul culturii, inclusiv în privința accesului publicului la evenimente. 

Ordinul nr. 565/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind conditțile necesar a fi respectate în vederea reluării antrenamentelor sportive în cantonamente, precum și a Regulamentului privind conditiile necesar a fi respectate în vederea reluluării antrenamentelor în cazul sporturilor individuale care se practică în aer liber (MO nr. 404/16.05.2020).

Ordinul nr. 4259/2020 pentru stabilirea unor măsuri de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ, instituțiile publice și toate structurile aflate în subordonarea sau coordonarea Ministerului Educatiei și Cercetarii (MO nr, 405/16.05.2020).

Ordinul nr. 1731/832/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul economiei, pe durata stării de alertă (MO nr. 406/16.05.2020) - se referă la măsuri ce trebuie luate în contextul unor activități precum cele de îngrijire personală, în spații special destinate, cele care se desfășoară în birouri cu spații comune, în sistem deschis (de tip „open space”) sau cele de cazare, din turism.