Sumar legislativ: Noi facilități fiscale și măsuri de protecție în perioada de alertă

Noi facilități fiscale

Ordonanța de urgență nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale (MO nr. 393/14.05.2020) 
 
Actul normativ intră în vigoare începând cu 14 mai 2020. Principalele modificări legislative se referă la: 
 
Declarația Unică și bonificații la plata obligațiilor fiscale aferente
 
Amânarea din nou a termenului de depunere a Declarației Unice până la 30 iunie 2020 (inițial a fost amânat de la 15 martie 2020 la 25 mai 2020). 
 
În cazul in care, pentru veniturile aferente anului 2019 se depune Declarația Unică până la 30 iunie 2020 se acordă următoarele bonificații:
 
  • Pentru plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, reprezentând obligații fiscale anuale pentru anul 2019, se acordă o bonificație de 5% din aceste sume, daca toate aceste obligatii fiscale de plată se sting prin plata sau compensare, integral până la data 30 iunie 2020 inclusiv;
  • Pentru depunerea declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanță se acordă o bonificație de 5% din impozitul pe venit, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate. Această bonificație se acordă doar dacă se face plata obligațiilor fiscale menționate mai sus până la 30 iunie 2020. 
Bonificația se determină de contribuabil și se evidențiază în mod distinct în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale. 
 
Obligațiile fiscale de plată se determină prin diminuarea obligațiilor fiscale datorate cu valoarea bonificatiei. 
 
Contribuabilii care au depus Declarația unică pentru veniturile realizate în anul 2019, indiferent de modalitatea de depunere, fără acordarea bonificațiilor, pot beneficia de acestea, prin depunerea unei declarații rectificative până la data de 30 iunie 2020 inclusiv, cu respectarea condițiilor impuse de lege. 
 
În cazul în care plata obligațiilor fiscale anuale datorate pentru anul 2019 a fost efectuată până la data de 14 mai 2020 sau ulterior acestei date, dar nu mai târziu de data de 30 iunie 2020 inclusiv, aceasta se ia în considerare pentru acordarea bonificațiilor, dacă sunt respectate prevederile legale impuse. Pentru sumele achitate în plus față de obligațiile fiscale de plata aferentă anului 2019 se aplică în mod corespunzător prevederile privind compensarea sau restituirea sumelor plătite în plus. 

Bonificații de până la 10% se aplică și pentru impozitul pe venitul anual, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate declarate prin Declarația Unică, începând cu anul 2021. Nivelul bonificației, termenele de plată și conditțile de acordare se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat. 

Amânarea termenului de depunere a declarației 230 
 
Termenul de depunere a formularului 230 «Cerere privind destinația sumei reprezentând 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii»/«Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat», se amână până la data de 30 iunie 2020 inclusiv. 
 
Facilități fiscale aplicabile sumelor reprezentând premii/stimulente 
 
Sumele reprezentând stimulente/prime acordate de către angajator din fondul de salarii, pentru perioada stării de urgență decretate potrivit legii pentru prevenirea răspândirii epidemiei COVID-19, persoanelor fizice care realizează venituri din salarii în baza contractului individual de muncă, ca urmare a desfășurării de activități care presupun contact direct cu cetățenii și sunt supuse riscului de infectare cu SARS-CoV-2, nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale, contribuției de asigurări sociale de sănătate, respectiv al contribuției asigurătorie pentru muncă. 
 
Prin decizia angajatorului, care reprezintă documentul justificativ de aplicare a facilității fiscale se stabiliesc persoanele care beneficiază de stimulente/prime, precum și activitățile cu risc desfășurate de către acestea. 
 
Facilitățile fiscale se aplică pentru sumele acordate începând cu data intrării în vigoare a prezenței ordonanței de urgentă, pe perioada stării de urgență decretate potrivit legii, plătite până la data de 30 iunie 2020 inclusiv. 

Acordarea unor facilități la plata impozitului anual pe clădiri sau a taxei lunare pe clădiri 
 
Prin hotărârile adoptate de consiliile locale până pe 14 august 2020, pentru durata stării de urgență, în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe clădiri/taxa pe clădiri se pot acorda următoarele facilități: 
 
  • Reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă de până la 50%, pentru clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosință printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARSCoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică sau dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea parțială a activității economice.  
În cazul în care se decide acordarea unei reducerii, pentru a beneficia de aceasta, proprietarii clădirilor au obligația ca, până la data de 15 septembrie 2020 inclusiv, să depună la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competență se află clădirea o cerere de acordare a reducerii, insoțită de o declarație pe propria răspundere din care să reiasă: 
 
  • Fie întreruperea totală a activității economice proprii stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parțială a activității economice (în acest caz se va anexa la cerere și o copie a certificatului pentru situații de urgență), în cazul clădirilor nerezidențiale utilizate pentru activitatea economică proprie a proprietarilor
  • Ca proprietarii clădirilor nerezidențiale date spre închiriere se regăsesc concomitent în următoarele situații:
    • Au renunțat la cel puțin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenței sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgență;
    • Cel putin 50% din suprafețele totale deținute și afectate activităților economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului că titularii dreptului de folosință a clădirilor respective au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total și/sau parțial activitatea economică. 
În aces caz este nevoie pe lângă declarația pe proprie răspundere a proprietarului și de declarațiile pe propria răspundere a utilizatorilor cu privire la întreruperea totală a activității economice a acestora și/sau de certificatele pentru situații de urgență în cazul utilizatorilor care și-au întrerupt parțial activitatea economică, după caz. 
 
  • Scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri datorate de către concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosință a unei clădiri cu proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, după caz, dacă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică. Scutirea se acordă în baza unei cereri de acordare a scutirii, însoțită de o declarație pe propria răspundere depusă până la 15 septembrie 2020, inclusiv, la organul fiscal local în a carei rază teritorială de competență se află clădirea subiect al scutirii. In declaratia pe propria raspundere contribuabilii vor mentiona prevederile legale potrivit carora au avut obligatia intreruperii totale a activitatii proprii, pe perioada instituirii starii de urgenta.
Contribuabilii care au plătit impozitul anual pe clădire datorat pentru anul 2020, integral/parțial, până la primul termen de plată sau cei care au plătit taxa lunară pe clădiri datorată pentru perioada în care s-a instituit starea de urgență pot solicita restituirea, în termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea. 
 
Anularea dobânzilor, penalităților și altor accesorii aferente obligațiilor bugetare neachitate la termen 
 
Persoanele juridice, persoanele fizice autorizate (PFA), cei care desfășoară profesii liberale și alte persoane fizice vor putea beneficia de scutirea de la plata dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale acumulate daca își plătesc obligațiile fiscale principale datorate până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv. 

Anularea accesoriilor se face pentru obligațiile bugetare restante la 31 martie 2020 în baza unei cereri de anulare a accesoriilor, cu condiția ca debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv și a efectuat plata obligațiilor fiscale restante la 31 martie 2020 precum și a obligațiilor bugetare cu termene de plată între 1 aprilie 2020 și 15 decembrie 2020, data limită până la care se poate depune cererea de anulare a accesoriilor. 
 
Contribuabilii care la 14.05.2020 au în derulare o inspecție fiscală ori o verificare a situației fiscale personale pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligațiilor stabilite suplimentar de organul de control dacă plătesc aceste obligații până la termenul de plată stabilit în decizia de impunere și dacă depun cererea de anulare a accesoriilor în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei, indiferent dacă acest control a fost finalizat până la 15 decembrie 2020 sau ulterior acestei date. 

Cererea de anulare a accesoriilor se soluționează prin decizie de anulare a accesoriilor sau, după caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor. 
 
Aceste facilități fiscale pot fi aplicate și de autoritățile administrației publice locale, opțional, dacă consiliul local stabilește, prin hotărâre, aplicarea acestor prevederi, precum și procedura aplicabilă. 
 
Debitorii care la data de 15 decembrie 2020 inclusiv au cereri de rambursare în curs de soluționare pentru care, ulterior acestei date, organul fiscal respinge total sau parțial rambursarea, beneficiază de anularea obligațiilor bugetare accesorii potrivit prezentului capitol, daca achită obligațile bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea. 
 
Ordonanța de urgență nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educației naționale nr. 1/2011, precum și a altor acte normative (MO nr. 394/14.05.2020) 

 
Actul normativ intră în vigoare începând cu 14 mai 2020.  
 
Principalele modificări legislative se referă la: 
 
Acordarea indemnizațiilor pentru șomaj tehnic pentru angajați/angajatori și profesioniști se prelungește și pentru perioada cuprinsă între încetarea stării de urgență și 31 mai 2020, cu posibilitatea continuării după această dată doar în domeniile în care se vor menține restricțiile.  
 
Măsura care obligă angajatorii să ofere zile libere, plătite, salariaților, pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, a fost prelungită până la data de sfârșit a anului școlar 2019-2020, respectiv 12 iunie. 
 
Indemnizațile pentru persoanele aflate în concedii pentru creșterea copilului, în concediul pentru îngrijirea copilului cu handicap (ambele prevăzute de OUG 111/2010) și în concediul de acomodare pentru adoptarea copilului (prevăzut de Legea 273/2004) se acordă până la 31 mai 2020 în cazul în care dreptul la ele urma să expire mai devreme de această dată. 
 
Valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective se menține pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea stării de urgență. 
 
Pe o perioadă de 6 luni de la data încetării stării de urgență activitatea Registrului Comerțului se derulează în principal prin mijloace electronice și prin corespondență, în condițile legii. Activitatea de lucru cu publicul se derulează pe parcursul unui program de lucru de 4 ore, fracționat în două intervale orare, îar în perioada cuprinsă între acestea se dezinfecteaz spațiile afectate lucrului cu publicul. Accesul publicului se realizează în mod organizat, în limita numărului ghișeelor afectate lucrului cu publicul, cu prezența unei singure persoane la ghiseu.  
 
Termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real se prelungește până la 1 noiembrie 2020. Până la acest termen declarația privind beneficiarul real poate avea forma de înscris sub semnătură privată ori forma electronică și poate fi transmisă la oficiul registrului comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier. Declarația privind beneficiarul real poate fi și în forma autentică, certificată de avocat sau data la oficiul registrului comerțului. 
 
Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice se menține pe toată durata stării de urgență, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări.
 
Valabilitatea documentelor eliberate de Inspectoratul General pentru Imigrări se menține pe toată durata stării de urgență, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări. 
 
Dreptul de ședere al străinilor aflați pe teritoriul României, conferit prin vizele de intrare în România, prin conventțile internaționale, actele normative prin care se desființează unilateral regimul de vize sau actele legislative europene prin care se exceptează de la obligativitatea obținerii vizelor, se menține pentru 90 de zile de la încetarea stării de urgență.  
 
Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere livrările către asociații și fundații legal constituite, de medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19, efectuate până la data de 1 septembrie 2020. Scutirea se aplică doar cu condiția ca bunurile achiziționate de asociații/fundații să fie utilizate de acestea pentru combaterea COVID-19 sau să fie donate altor entități care le folosesc pentru combaterea COVID-19. Furnizorul justifică scutirea de TVA cu declarația pe propria răspundere cu privire la destinația bunurilor, pusă la dispoziția sa de asociația/fundația beneficiară, cel târziu la momentul livrării. 
 
Se prelungește până la data de 15 iunie 2020 termenul în care Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri poate elibera certificate de situatii de urgență, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectata în contextul pandemiei SARS-CoV-2 în perioada stării de urgență. 
 
Măsuri pe perioada stării de alertă

Hotararea nr. 24/2020 privind aprobarea instituirii stării de alertă la nivel național și a măsurilor de prevenire și control al infecțiilor, în contextul situației epidemiologice generate de virusul SARS-CoV-2 (MO nr. 395/15.05.2020) 

 
Principalele modificări legislative se referă la: 
 
Începand cu data de 15.05.2020 se declară starea de alertă la nivel național, pentru o perioadă de 30 de zile. 
 
Începând cu data de 15.05.2020, în spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun, la locul de munca și în alte spații închise se instituie obligativitatea purtării măștii, astfel încât nasul și gura să fie acoperite. 
 
Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii economici publici și privați au obligația organizării activității, astfel încât munca să se desfășoare de la domiciliul angajaților, iar dacă activitatea desfășurată nu permite acest lucru, să ia masuri pentru:
  • Asigurarea triajului epidemiologic constând în controlul temperaturii personalului propriu și vizitatorilor, la punctele de control-acces în incinte;
  • Dezinfectarea obligatorie a mâinilor înaintea intrării în spațile de lucru; 
  • Respectarea regulilor privind desfășurarea activității în birourile cu spatii comune (open space) și a regulilor privind functionarea unităților de cazare în regim hotelier;
  • Decalarea programului de lucru, pentru entitățile cu un numar mai mare de 50 de salariați, astfel încât începerea, respectiv terminarea programului de lucru să se realizeze la intervale de minimum 1 oră, pe parcursul a minimum 3 ore, în tranșe de minimum 20% din personal. 
 
Sunt interzise organizarea și desfășurarea de mitinguri, demonstrații, concerte sau orice alte întruniri în spații deschise, precum și de activități culturale, științifice, artistice, sportive, de divertisment, jocuri de noroc, activități de fitness, activități în piscine și de tratament balnear desfășurate în spații închise cu excepția activităților cultelor religioase care se desfășoara doar în exteriorul lăcașului de cult, iar cele cu caracter privat desfășurate în interiorul lăcașului de cult în limita a 16 persoane, activitățile de îngrijire personală care se desfășoară în spațiile special destinate, activitățile de pregătire a sportivilor de performanță în cantonamente, activitățile culturale desfășurate în spatiile special destinate, respectiv la nivelul muzeelor, bibliotecilor și al sălilor de expoziții, activitățile recreativ-sportive în aer liber, precum ciclismul, drumețiile, alergarea, canotajul, alpinismul, vânătoarea, pescuitul și altele asemenea, care se desfășoara cu participarea a cel mult 3 persoane care nu locuiesc împreuna. 
 
Terasele, barurilor și restaurantele vor rămâne închise momentan cu excepția celor care oferă servicii de tip livrare la domiciliu, drive-in, room service, take away. 
 
Este suspendată temporar activitatea de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale cu suprafața construită mai mare de 15.000 mp, în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici. Prin excepție, vor putea fi deschise magazinele din mall-uri, dacă au intrare separată și/sau dacă sunt magazine de electronice și electrocasnice care asigură livrarea produselor, magazine agroalimentare, farmacii, cabinete stomatologice, curățătorii de haine, centre de îngrijire personală, optici medicale.