Noutăți legislative - ianuarie 2020

Abrogare Split TVA de la 01.02.2020
Ordonanța urgență nr. 78/2019 privind modificarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri în domeniul agriculturii, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare (MO nr. 1031/23.12.2019)
 
  • Printre alte prevederi legislative, actul normativ abrogă prevederile OUG nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA începând cu data de 01 februarie 2020;
  • până la data de 01 februarie 2020 contul de TVA poate fi executat silit de către orice creditor, indiferent de natura creanței; 
  • Conform prezentului act normative, începând cu data publicării acestei ordonanțe de urgență, respectiv 23 decembrie 2019, organele fiscale nu mai opereaza înscrieri în Registrul persoanelor care aplică plata defalcată TVA; 
  • până la data de 10 februarie 2020, unitățile Trezoreriei Statului la care persoanele care au aplicat mecanismul plății defalcate a TVA, au deschise conturi de TVA, transfera automat, fără nicio formalitate prealabilă în raport cu titularul contului, disponibilul existent în soldul conturilor de TVA în contul de disponibil al titularului deschis la aceeași unitate a Trezoreriei Statului pentru operațiunile prevazute la art. 6 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicatî, cu modificările și completările ulterioare.  Agenții economici care nu au cont curent la Trezorerie, vor comunica Trezoreriei un cont curent deschis la o altă instituție de credit, pentru a li se transfera sumele existente în conturile de TVA;
  • În cazul agenților economici care nu au conturi curente la Trezorerie și nu comunică un cont curent de la o altă instituție de credit, Trezoreria înștiințează ANAF, iar ANAF trimite solicitarea de a se comunica un cont curent;
  • Practic, de la 1 februarie 2020, prin conturile de TVA deschise la trezorerie nu se mai pot efectua tranzacții cu excepția celor care presupun transferul sumelor în conturile curente ale agenților economici titulari. 
 
Reglemenarea situațiilor financiare pentru anul 2019
Ordinul nr. 3781/2019 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice și pentru reglementarea unor aspecte contabile (MO nr. 5/07.01.2020)
 
  • Actul normativ aprobă regulile pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare și a raportărilor contabile pentru anul fiscal 2019.
  • Aceste reglementări se aplică de către următoarele categorii de entități:
  • entitățile cărora le sunt incidente Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, inclusiv cele al căror exercițiu financiar diferă de anul calendaristic;
  • entitățile cărora le sunt incidente Reglementările contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016, inclusiv cele al căror exercițiu financiar difera de anul calendaristic;
  • pentru persoanele juridice care aplica Standardele Internationale de Raportare Financiara, situațiile financiare au componentele prevazute de aceste standarde, acestea avand obligația de a întocmi și a depune raportari contabile anuale încheiate la 31 decembrie la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice;
  • retratarea, înregistrarea în contabilitate a rezultatelor acesteia, întocmirea balantei de verificare și a situațiilor financiare anuale, respectiv a raportării contabile anuale, de către societățile ale căror valori mobiliare au fost admise la tranzacționare în cursul exercițiului financiar 2019 se efectuează potrivit OMFP nr. 2.844/2016;
  • sediile permanente din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate reprezintă subunități fără personalitate juridica ce aparțin acestor persoane juridice și au obligația întocmirii situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile cerute de Legea nr. 82/1991. Pe de altă parte, dacă persoana juridică cu sediul în străinătate își desfășoară activitatea în România prin mai multe sedii permanente, situațiile financiare anuale și raportarile contabile cerute de legea contabilității se întocmesc de sediul permanent desemnat să îndeplinească obligațiile fiscale, acestea reflectând activitatea tuturor sediilor permanente;
  • potrivit art. 5 din Legea contabilității nr. 82/1991, subunitățile deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European nu întocmesc situații financiare anuale pentru propria activitate. Acestea întocmesc raportări contabile;
  • art. 36 alin. (3) din Legea contabilității nr. 82/1991 stabilește ca pe perioada lichidării, persoanele juridice aflate în lichidare depun, în termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, o raportare contabilă anuală;
  • persoanele juridice fără scop patrimonial care desfășoară activități economice întocmesc situații financiare anuale la 31 decembrie, conform reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul nr. 3.103/2017, completat, după caz, cu Reglementările contabile aprobate prin Ordinul nr. 1.802/2014.
  • Situațiile financiare diferă în funcție de mărimea entităților. Pentru a determina mărimea acestor entități, se folosesc trei criterii:  total active, cifra de afaceri netă și număr mediu de salariați. În funcție de îndeplinirea a două din cele trei criterii entitățile se grupează în trei categorii: microentități, entități mici și entități mijlocii și mari.
  • Entitățile care la data bilanțului se încadrează în categoria microentități, vor întocmi situații financiare anuale care cuprind:
    • bilanț (cod 10);
    • cont prescurtat de profit și pierdere (cod 20)
    • date informative (cod 30)
    • situația activelor imobilizate (cod 40).
    • Microentitățile nu au obligația elaborării notelor explicative la situațiile financiare anuale, însă trebuie să prezinte următoarele informații prevazute de Ordinul nr. 1802/2014 la pct. 468 lit. a), d) și e) și pct. 491 alin. 2) lit. c):
      • politicile contabile adoptate;
      • valoarea totală a oricăror angajamente financiare, garanții sau active și datorii contingente neincluse în bilanț, indicând natura și forma oricărei garanții reale care a fost acordată; separat de acestea, sunt prezentate orice angajamente privind pensiile și entitățile afiliate sau asociate;
      • suma avansurilor și creditelor acordate membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere, cu indicarea ratelor dobanzii, a principalelor condiții și a oricăror sume restituite, amortizate sau la care s-a renunțat, precum și a angajamentelor asumate în numele acestora sub forma garanțiilor de orice fel, cu indicarea totalului pe fiecare categorie;
      • informații privind achizitiile propriilor acțiuni. 
  • Entitățile care, la data bilanțului, se încadrează în categoria entităților mici vor întocmi situații financiare anuale care cuprind:
    • bilanț (cod 10);
    • cont de profit și pierdere (cod 20);
    • date informative (cod 30)
    • situația activelor imobilizate (cod 40);
    • opțional, ele pot întocmi situația modificarilor capitalului propriu și/sau situația fluxurilor de trezorerie.
  • Entitățile care, la data bilanțului, se încadrează în categoria entităților mijlocii și mari vor întocmi situații financiare anuale care cuprind:
    • bilanț (cod 10);
    • cont de profit și pierdere (cod 20);
    • date informative (cod 30)
    • situația activelor imobilizate (cod 40);
    • situația modificarilor capitalului propriu;
    • situația fluxurilor de numerar;
    • note explicative la situațiile financiare anuale.
  • Pentru întocmirea situațiilor financiare anuale, incadrarea în criteriile de marime prevăzute de prezentele reglementări se efectuează la sfârșitul exercițiului financiar, pe baza indicatorilor determinați din situațiile financiare ale exercițiului financiar precedent celui de raportare și a indicatorilor determinați pe baza datelor din contabilitate și a balanței de verificare încheiate la sfârșitul exercițiului financiar curent, utilizându-se cursul de schimb valutar publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 19 iulie 2013.
  • Entitatea schimba categoria în care se încadrează doar dacă în doua exerciții financiare consecutive depaseste sau inceteaza sa depaseasca criteriile de marime. Ca urmare, modificarea criteriilor de marime nu determina automat incadrarea entității intr-o noua categorie.
  • Prin două exerciții financiare consecutive se înțelege exercițiul financiar precedent celui pentru care se întocmesc situațiile financiare anuale și exercițiul financiar curent, pentru care se întocmesc situațiile financiare anuale.
  • Indiferent de mărimea firmelor, toate situațiile financiare anuale încheiate la 31 decembrie trebuie semnate de persoanele abilitate potrivit legii și de către administratorul sau persoana care gestioneaza entitatea.
  • Totodata, situațiile financiare anuale trebuie să fie însoțite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, și de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. Situațiile financiare anuale vor fi însoțite și de o declarație scrisă a administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligația gestionării unității respective prin care își asumă raspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale și confirmă că:
    • politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;
    • situațiile financiare anuale oferă o imagine fidela a poziției financiare, performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată;
    • persoana juridica își desfășoară activitatea în condiții de continuitate. 
  • Termenul de depunere a situațiilor financiare este următorul:
    • 2 martie 2020 (60 zile de la închiderea exercițiului financiar) pentru societățile care nu au înregistrat activitate în anul 2019 și care trebuie să depună declarația de inactivitate (acestea nu depun situații financiare);
    • 30 martie 2020 (90 zile de la închiderea exercițiului financiar) pentru societățile aflate în lichidare;
    • 29 aprilie 2020 (120 zile de la închiderea exercițiului financiar) pentru entitățile fără scop patrimonial, asociații și fundații;
    • 29 mai 2020 (150 zile de la închiderea exercițiului financiar).
  • Actul normative aduce câteva completări următoarelor acte normative:
    • Ordinului nr. 1802/2014 prin completarea art. 51 privind principiul prudenței, astfel: înregistrarea ajustarilor pentru deprecierea creanțelor și înregistrarea provizioanelor se pot aplica și cu ocazia raportărilor periodice întocmite potrivit legii. O asemenea metodă de recunoaștere trebuie aplicată consecvent de la o perioadă de raportare la alta.
    • Ordinului nr. 897/ 2015 în cazul fuziunii prin absorbție:
      • la întocmirea protocolului de predare-primire, societatea absorbantă se asigură că societatea absorbita și-a indeplinit obligațiile prevazute de lege, referitoare la întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale, stabilite prin legea contabilității;
      • în cazul în care societatea absorbită există din punct de vedere legal la finele exercițiului financiar de raportare, aceasta are obligația întocmirii și depunerii situațiilor financiare potrivit legii. Dacă societatea aborbită este radiată în perioada cuprinsă între data la care trebuie întocmite situațiile financiare anuale și termenul de depunere a acestora, prevazut de legea contabilității, aceste situații vor fi depuse înainte de încetarea existenței societății absorbite. 
 
Modificari ale Codului Fiscal
Legea nr. 263/2019 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (MO nr. 1054/30.12.2019)
 
  • Intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2020;
  • Actul normative aduce următoarele modificari:
    • elimină supra taxarea contractelor de muncă cu timp parțial la nivelul salariului minim brut pe economie, astfel că începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2020 contribuții privind pensiile și asigurările de sănătate (CAS și CASS) se vor calcula asupra câștigului brut realizat din salarii și venituri asimilate salariilor (nu vor mai fi aplicate la nivelul salariului minim brut pe țară dacă valoarea venitului realizat lunar pentru timp parțial este sub acest nivel);
    • modifică nivelul accizelor la benzină și motorină. Nivelul accizelor pentru anul 2020 se poate consulta pe site-ul Ministerului de Finante la următorul link: http://www.mfinante.ro/accizetaxe.html?pagina=domenii
 
Salariul mediu brut pe economie pentru anul 2020
Legea nr. 6/2020 bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 (MO nr. 3/06.01.2019)
 
  • Actul normativ prevede printre altele:
    • Câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 este de 5.429 lei.
    • Cuantumul ajutorului de deces pentru anul 2020 este:
    1. în cazul asiguratului sau pensionarului - 5.429 lei;
    2. în cazul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului - 2.715 lei.
    • În anul 2020 indicele de corecție prevazut de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, este de 1,41.
 
Declarația unică
Ordinul nr. 139/2020 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (MO nr. 47/23.01.2019)
 
  • Actul normativ aprobă modelul și conținutul formularului "Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice;
  • Principalele modificări aduse formularului:
    • se actualizează procentul din impozitul pe venit (3,5%) pe care contribuabilii îl pot aloca pentru a susține entități nonprofit sau unități de cult;
    • se introduce o secțiune privind monedele virtuale;
    • este eliminată secțiunea privind impozitul pe veniturile din jocuri de noroc ca urmare a participării la jocuri de noroc la distanță și festivaluri de poker, acesta fiind reținut la sursă;
    • se introduce o rubrică referitoare la veniturile realizate din străinătate și care sunt scutite de impozit în România în baza unui acord internațional la care România este parte;
  • Declarația se depune, ca regulă, până la 15 martie pentru veniturile estimate pe 2020, dar Guvernul a decis amânarea acestuia până pe 25 mai 2020 (prin Ordonanata 6/2020). Practic, declarația pe 2020 și plățile pentru 2019 pot fi făcute oricând până pe 25 mai 2020.
 
Modificarea procentului din impozitul anual pentru a susține entitățile nonprofit sau unitățile de cult
Ordinul 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare (MO nr. 4/22.01.2020)
 
  • Actul normativ aprobă procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private precum și o serie de formulare, printre care și formularul 230 Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat"
  • Formularul 230 se completează și se depune de către persoanele fizice care realizează următoarele venituri din România:
    • venituri din salarii și asimilate salariilor;
    • venituri din pensii;
    • venituri din activități independente/activități agricole, impuse pe baza de normă de venit;
    • venituri din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se retine la sursă;
    • venituri din drepturi de proprietate intelectuală, altele decât cele pentru care venitul net se determină în sistem real;
    • venituri din cedarea folosinței bunurilor, pentru care venitul net se determină pe baza cotelor forfetare de cheltuieli sau pe baza normelor de venit.
  • Termentul până la care se poate face direcționarea de 3,5 % din impozitul anual era stabilit până la 15 martie 2020, însă acesta a fost amânat până la 25 mai 2020 (conform Ordonanței 6/2020).
 
Corectarea unor măsuri fiscal-bugetare
Ordonanța de urgență nr. 1/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative (MO nr. 11/09.01.2020)
 
  • Actul normativ corecteaza o serie de măsuri introduse de diferite acte normative. Dintre principalele modificări menționăm următoarele:
    • suspendarea taxei pe activele financiare pentru anul 2020 introdusă prin OUG 114/2018. Declararea și plata taxei pe activele financiare aferente anului 2019 se efectueze până la 25 august 2020;
    • se modifică în principal perioada aplicării unor reglementări în domeniul energiei până la 31 decembrie 2020, iar contribuția va fi determinată anual prin Ordin ANRE, aducându-se astfel modificarii Legii 123/2012;
    • se aduc modificări ale Legii 411/2004 în ceea ce privește fondurile de pensii, în principal în sensul condiționării/restricționării participanților;
    • se prelungește până la 31 decembrie 2020 termenul pentru implementarea aparatelor de marcat electronice fiscale, aducându-se astfel modificări OUG 28/1999;
    • punctul de amendă pentru nerespectarea reglementărilor privind circulația rutieră rămâne la 145 lei;
    • nu mai este permisă detașarea din sistemul privat în sistemul public pentru ocuparea unor posturi vacante din sistemul public. Actul normativ stabilește încetarea de drept a detașărilor existente din sistemul privat în sistemul public începând cu 9 ianuarie 2020. Excepție fac detașările din sistemul de apărare și din cel al afacerilor externe (în acest ultim caz detașările din sistemul public în cel privat au termen de încetare până la 31 august 2020).
 
Important!
Constatare pierdere mai mare de jumătate din capitalul social
  • În conformitate cu prevederile Legii 31/1990 privind societățile, dacă se constată o pierdere a activului net, capitalul social va trebui reîntregit sau redus înainte de a se putea face vreo repartizare sau distribuire de profit.
  • Dacă administratorii constată că în urma unor pierderi, stabilite prin situații financiare anuale, activul net, determinat ca diferență între totalul activelor și datoriile societății, s-a diminuat la mai puțin de jumatate din valoarea capitalului social subscris, vor convoca adunarea generală extraordinară, pentru a decide dacă societatea trebuie să fie dizolvata. Dacă adunarea nu hotărăște dizolvarea societății, atunci societatea este obligată, ca cel tarziu până la închiderea exercițiului financiar ulterior celui în care au fost constatate pierderile, să procedeze la:
    • reducerea capitalului social - cu un cuantum cel puțin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve;
    • dacă activul net al societății nu a fost reconstituit până la nivelul unei valori cel puțin egale cu jumatate din capitalul social.
 
Certificat de rezidență fiscală emis în 2019
  • Nu uitați să solicitați partenerilor de afaceri nerezidenți care realizează venituri supuse impozitului pe nerezidenți certificatele de rezidență fiscală, cele emise în 2019 fiind valabile doar în primele 60 de zile calendaristice din anul 2020.
 
Auditarea situațiilor financiare
  • Fac obiectul auditului statutar și situațiile financiare anuale întocmite de societățile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată precum și de entitățile de interes public, astfel cum sunt definite potrivit legii.
  • Societățile pe acțiuni care au optat pentru sistemul dualist (Directorat și Consiliu de supraveghere) sunt supuse auditului financiar.
  • Indiferent de forma juridică (S.A. sau S.R.L.), situațiile financiare anuale întocmite de persoanele juridice sunt supuse auditului financiar când sunt depasite în două exerciții financiare consecutive limitele a 2 din următoarele 3 criterii de mărime:
    • totalul activelor: 16.000.000 lei;
    • cifra de afaceri netă: 32.000.000 lei;
    • numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.
  • Nerespectarea obligației privind auditarea, conform legii, a situațiilor financiare anuale și a situațiilor financiare anuale consolidate se sancționează cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei;
 
 Data: 05 februarie 2020