Bugetele de promovare ale companiilor româneşti pentru reţelele sociale online rămân mici

Bucureşti, 30 octombrie 2014
 
Reţelele de socializare au un impact tot mai mare în influenţarea deciziilor de achiziţie, dar cum poate fi cuantificat acest impact? TotalSoft a realizat în parteneriat cu E&Y studiul "Social media şi mediul de afaceri românesc 2014" pentru a oferi o perspectivă de marketing şi de vânzări asupra utilizării reţelelor sociale în businessul autohton. Ediţia 2014 a studiului analizează răspunsurile a 209 de reprezentanţi ai unor companii din diverse industrii din România cu privire la modul în care acestea abordează marketing-ul prin intermediul reţelelor de socializare şi impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor.
  • Reţeaua LinkedIn înregistrează cea mai mare creştere dintre reţelele analizate, cu +21 puncte procentuale 
  • Peste 70% dintre companiile româneşti nu au văzut potenţialul promovării pe reţelele sociale înainte de anul 2011
  • Timpul alocat şi frecvenţa comunicării pe reţelele sociale înregistrează o tendinţă de scădere faţă de ediţia 2013 a studiului.
În 2014, 58% dintre companii utilizează reţelele de socializare pentru promovarea companiei și plănuiesc să le utilizeze în continuare (în scădere de la 78% în 2013), în timp ce 28% dintre acestea afirmă că nu le utilizează, însă plănuiesc să le utilizeze în perioada următoare (procent în creștere de la 22% în 2013).
 

 

Reţeaua LinkedIn înregistrează cea mai mare creştere dintre reţelele analizate (+21 puncte procentuale) în utilizarea de către companiile româneşti respondente pentru promovarea produselor şi serviciilor oferite. Facebook îşi conservă supremaţia, cu 93% rată de utilizare în 2014 faţă de 95% în 2013. Cea mai mare scădere o înregistrează site-ul de video sharing al Google: YouTube a scăzut cu 14 puncte procentuale în 2014 în interesul companiilor, până la 29% rată de utilizare.
 
Peste 70% dintre companiile româneşti nu au văzut potenţialul promovării pe reţelele sociale înainte de anul 2011. Întrebaţi de cât timp au început să integreze reţelele de sociale în funcţia de marketing a companiei, oamenii de afaceri şi directorii de marketing şi comunicare respondenţi au bifat în măsură cea mai mare intervalul de timp 1-2 ani, urmat de cel de 2-3 ani. 
 
Timpul alocat comunicării pe reţelele sociale înregistrează o tendinţă de scădere faţă de ediţia 2013 a studiului. Dacă intervalul de 1-5 ore îşi păstrează acelaşi procentaj de respondenţi (54%), numărul celor care folosesc reţelele sociale mai mult de 20 ore pe săptămână este în scădere, aceşti respondenţi intrând acum în intervalul 6-20 de ore dedicate săptămânal prezenţei companiei în reţelele sociale.
 
Frecvența de utilizare a rețelelor de socializare a scăzut şi ea. În 2014 numai 41% din respondenți spun că utilizează social media zilnic, cu 8% mai puțin decât in 2013. Cresc însă procentele celor care utilizează social media o dată la 2-3 zile de la 15% în 2013 la 23% în 2014, de asemenea crește frecvența utilizării săptămânale a comunicării prin social media de la 21% la 22%. Zona de rezistență a celor care utilizează social media o dată la câteva luni se păstrează și ea la 9%.
 
Totuşi 72% dintre respondenți spun că utilizarea social media va crește şi doar 1% consideră că utilizarea rețelelor sociale se va reduce în cazul companiilor lor.
 
În continuare, cei mai mulți respondenți (64%) își administrează singuri campaniile pe rețelele de socializare, totuşi anumite segmente din campanie sunt externalizate de peste 50% dintre cei care au răspuns chestionarului: designul şi dezvoltarea, dar şi crearea de conţinut. Cel mai puţin se externalizează actualizarea statusului şi procesul stabilirea strategiei.
 
Chiar dacă majoritatea respondenților (52%) sunt indeciși cu privire la măsurarea randamentului investițiilor în social media ale companiei, se poate observa că 34% dintre respondenţi sunt de acord și total de acord că acest lucru este posibil. Doar 14% au răspuns că sunt în dezacord sau dezacord total în legătură cu posibilitatea companiei de a măsura randamentul investițiilor în activitățile de pe rețelele de socializare.
 
În top 3 în funcție de tipul de conținut oferit followerilor sunt: informațiile despre produsele și serviciile companiei (77%), (69%), informațiile despre companie – istoria companiei, testimoniale ale clienților existenți, evenimente – și informații despre campanii, promoții, vânzare directă sau indirectă (62%).
 
În 2014, 70% dintre companiile din România sunt total de acord si de acord cu privire la eficiența marketing-ului in cadrul rețelelor de socializare, în scădere de la 83% câte au fost de aceeași părere în 2013. De asemenea crește și ponderea celor indeciși de la 17% în 2013 la 24% în 2014, ca și procentele celor în dezacord de la 0% în 2013 la 6% în 2014.
 
Atât în 2013 cât și în 2014 tendința generală privind domeniile în care sunt folosite rețelele de socializare în cadrul companiilor din România se menține, utilizarea preponderentă fiind în marketing și comunicare. Creșteri de 3-5% se remarcă în recrutare, relații cu clienții și cercetare a nevoilor acestora. Scăderile sunt pe parte de networking (-2%) și analiză competitivă (-6%).
 
42% dintre companiile din Romania au investit sub 1000 de euro în promovarea prin intermediul rețelelor sociale în ultimul an, 15% au investit între 1000 și 3000 de euro pentru același demers, în timp ce 23% au investit mai mult de 3000 de euro pentru promovarea în social media. Un procent important (20%) dintre respondenți au afirmat că nu știu cât au investit companiile lor în promovarea companiilor lor prin social media în ultimul an.
 
“Este vizibilă în răspunsurile colectate în acest an referitoare la utilizarea reţelelor sociale online o tendinţă de maturizare a pieţei şi de abordare mai segmentată şi “la rece” a acestor reţele. Bugetele însă rămân încă mici, cu doar 8% dintre companii având bugete anuale mai mari de 10000 EUR dedicate social media. Această realitate coexistă cu o conştientizare a eficienţei demersului de marketing în cadrul acestor reţele sociale online: nu mai puţin de 70% dintre respondenţi consideră eficient marketing-ul în social media,” a declarat Elena Badea, Director de Marketing, EY România.
 
"Putem oferi  astăzi o perspectivă proaspată a domeniilor cele mai eficiente de utilizare a reţelelor de socializare în România, o analiză pragmatică a strategiilor de generare de oportunităţi de vânzare prin prisma diverselor sectoare industriale. Cu siguranţă, acest studiu va fi apreciat de toţi strategii de marketing on-line din România," spune Daniel Ionescu, Sales & Marketing Director, TotalSoft.