Omni-experiența, cumpărăturile inteligente, engagementul și activismul – noile trenduri în digitalizarea pieței de retail

 
  • Pentru 70% dintre Millennials (18-37 ani) este important ca magazinele să ofere servicii de realitate virtuală sau vizualizare digitală;
 
  • 57% dintre Millennials și-au exprimat interesul de a cumpăra alimente direct prin intermediul unui frigider inteligent, care să-i atenționeze atunci când alimentele se termină;
 
  • Pentru aproximativ jumătate dintre consumatori este important ca retailerii și brandurile să personalizeze e-mailurile și alte informații de marketing bazate pe alegerile și achizițiile lor anterioare;
 
  • 81% dintre consumatorii intervievați consideră că este important ca retailerii și brandurile să se angajeze în inițiative de responsabilitate socială.
 
TotalSoft, unul dintre cei mai importanți furnizori de sisteme informatice de business din Europa Centrală și de Sud-Est, alături de Architected Business Solutions (ABS), parte din Logo Group și membru al Ebeltoft Group, prezintă principalele trenduri în digitalizarea pieței de retail. Astfel, conform studiului internațional “Global Consumer Report, 2019”,  tendințele care se fac remarcate în acest segment sunt: omni-experiența, cumpărăturile inteligente, engagementul și activismul.
 
Omni-experiența
În prezent, consumatorii nu mai fac distincție între cumpărăturile din magazin, online sau de pe smartphone. Din acest motiv, canalul de cumpărare (channel) nu mai este relevant pentru industria de retail și astfel a fost înlocuit cu noţiunea de omni-experienţă. Strategia de omni-experienţă (omnichannel) asigură consumatorului o experiență unitară cu brandul, pe toate canalele preferate de acesta, în toate punctele de vânzare.
 
Spre exemplu, procesul de vânzare poate fi accelerat prin intermediul unei infrastructuri IT care înglobează dispozitive digitale cu interfețe touchscreen, etichete electronice sau cântare perfect integrate cu soluțiile software folosite în depozite și în magazinele fizice sau online. Pentru a beneficia de aceste tehnologii, retailerii utilizează soluții software optimizate, cum ar fi Charisma Retail. 
 
Pentru a veni în întâmpinarea brandurilor și nevoilor acestora, TotalSoft investește constant în dezvoltarea aplicațiilor sale pentru retail și ajută companiile din această industrie să se alinieze trendurilor globale, respectiv să înglobeze viziunea consumatorilor finali asupra procesului de achiziție. Soluțiile Charisma Retail cresc eficiența activității tuturor proceselor implicate: vânzări, marketing, achiziții, logistică, relații cu clienții, management financiar, resurse umane, producție, etc., pentru care transformările digitale îmbunătățesc zi de zi performanța echipelor”, a declarat  Gorkem Tursucu, CEO TotalSoft.
 
Potrivit studiului menționat:
  • Pentru 68% dintre consumatori este important ca magazinele online să ofere posibilitatea de a ridica comenzile de la magazinul fizic sau de la o altă locație convenabilă;
  • Pentru 70% dintre Millennials (18-37 ani) este important ca magazinele să ofere servicii de realitate virtuală sau vizualizare digitală.
 
Cumpărăturile inteligente
 
Consumatorul dorește ca retailerul să asigure un proces de cumpărare ușor, rapid și convenabil, alături de o experiență plăcută. Astfel:
  • 72% dintre Millennials cer o experienţă de time-saving de la magazinele pe care le frecventează;
  • Mai mult de jumătate dintre consumatori sunt interesați de serviciile self check-out în magazine.
  • 31% dintre consumatori par să fie interesați să-şi facă cumpărăturile printr-un dispozitiv controlat vocal (43% dintre Millennials).
 
Întrucât ultimii ani au fost marcați de revoluția serviciilor oferite prin abonamente (pentru produse alimentare, îmbrăcăminte sau servicii de sănătate și înfrumusețare), retailerii apelează din ce în ce mai des la această metodă pentru a-și loializa clienții. În studiul menționat se arată că 40% dintre consumatori au achiziționat un abonament în ultimele 12 luni.
 
În acest sens, soluțiile software dedicate, precum Charisma Retail, permit companiilor să ofere o experiență rapidă și personalizată clienților lor, cu posibilitatea de a le oferi acestora răspunsuri rapide cu privire la disponibilitatea produselor și locația unde se află. Mai mult, administrarea documentelor de vânzare şi a instrumentelor financiare care apar în relaţia directă magazin - consumator final (facturi, oferte de pachete şi produse promoţionale, carduri de puncte bonus, promoţii, discounturi şi altele) se face foarte rapid și contribuie la fidelizarea clienților.
 
Engagement
 
Unul dintre factorii care influențează semnificativ gradul de fidelizare a clienților este oferirea de produse și conținut relevant. Astfel:
  • Pentru aproximativ jumătate dintre consumatori este important ca retailerii și brandurile să le personalizeze e-mailurile și alte informații de marketing bazate pe alegerile și achizițiile lor anterioare;
  • Mai mult de jumătate dintre consumatori și peste 2 treimi dintre Millennials și-au exprimat interesul pentru personalizarea produselor pe care le cumpără (culoare, design);
  • Două treimi dintre Millennials au indicat faptul că sunt interesaţi de evenimente și activități organizate de către retaileri în magazine pentru ei.
Și în acest caz, soluțiile software dedicate industriei de retail permit analiza unui volum mare de date pe baza cărora retailerul poate sugera noi produse și oferte cumpărătorului, ținând cont de istoricul achizițiilor și de preferințele acestuia. De asemenea, se pot previziona vânzările, stocurile necesare, dar și scenarii sau probleme ascunse, cu posibilitatea de a automatiza procesul de aprovizionare și inventarierea rapidă.
 
O imagine foarte clară asupra situației vânzărilor pe produse, pe regiuni sau pe orice alt criteriu, dublată de analize de tip „what-if” și rapoarte privind rotația stocurilor și evoluția indicatorilor de performanță pe magazine sau pe vânzători, aduce din nou un plus de valoare retailerilor și permite customizarea procesului de vânzare pentru a răspunde cât mai bine cerințelor clienților.
 
Activism
 
În ultimii ani, s-a observat o creștere incredibilă în ceea ce privește conștiința consumatorului, iar consumul conștient și durabil a devenit o tema principală care influențează atitudinile şi comportamentul consumatorilor.
  • 81% dintre consumatorii intervievaţi consideră că este important ca retailerii și mărcile să se angajeze în inițiative de responsabilitate socială.
  • 84% consideră că este importantă sustenabilitatea, prin oferirea serviciilor de reciclare și reutilizare în magazine.
  • 40% dintre cei intervievaţi au ales, în ultimele 12 luni, să cumpere un anumit brand datorită efortului pe care acel brand l-a depus în acţiuni de sustenabilitate.
Astfel, o soluție software permite creșterea eficienței activității și reducerea pierderilor din procesul de retail (reducerea consumului de hârtie, energie sau alte resurse naturale), ajutând la atingerea  obiectivelor de sustenabilitate economice și de mediu.
 
Architected Business Solutions (ABS) este membru al Alianței internațională de consultanță in retail, Ebeltoft Group, formată din 19 companii de consultanță în retail care colaborează strâns cu retaileri din întreaga lume cu scopul de a-i ajuta să dezvolte soluții strategice și inovative pentru a explora oportunitățile viitoare de business. Având peste 25 de ani de experiență și o rețea globală de consultanți, Ebeltoft Group desfășoară anual studii globale privind tendințele in retail.