Interviu Liviu Drăgan, Ziarul Financiar: "TotalSoft: 45% din venituri vin de pe piețele externe în acest an"

TotalSoft, unul dintre cei mai mari producători locali de software, a înregistrat anul trecut o creștere de 10% a cifrei de afaceri, la 26 mil. euro, profitul înainte de dobânzi, taxe, deprecieri și amortizare (EBITDA) avansând cu o rată similară, a declarat pentru ZF Liviu Drăgan, director general și acționar TotalSoft.

„2014 a fost cel mai bun an pentru companie, nu pentru că am fi înregistrat o creștere spectaculoasă, ci pentru că ne-am consolidat poziția pe piața locală, iar pe piețele internaționale am semnat o serie de contracte semnificative”, a declarat Drăgan.

Cel mai important contract semnat anul trecut de TotalSoft este cel cu Deutsche Leasing, prin care compania germană își va trece administrarea businessului pe o soluție soft a firmei românești în peste 20 de țări. ”Contractul a fost obținut în urma unei licitații internaționale. Vom implementa soluția noastră Charisma, care include mai multe module, de la contabilitate până la back-office pentru gestiunea contractelor de credit și leasing și până la soft CRM (soluția de administrare a clienților).” a precizat Drăgan.

Charisma este soluția software de administrare a resurselor întreprinderii (ERP-Enterprise Resource Planning) dezvoltată de TotalSoft,care include mai multe module precum contabilitate, vânzări sau software cash flow. Practic firma germană își va administra businessul din cele peste 20 de țări utilizând platforma companiei românești. Drăgan a insistat că obținerea acestui contract este o performanță, în condițiile în care companiile germane în general și cele din sectorul financiar în special sunt foarte atente la stabilitatea și predictibilitatea situației furnizorilor cu care lucrează în contextul monitorizărilor stricte ale autorităților de reglementare. Acest contract va reprezenta pentru TotalSoft un ”certificat” care va ajuta compania să caștige mai ușor contracte pe plan extern, apreciază Liviu Drăgan. Anul trecut peste o treime din veniturile firmei de software au fost generate de clienți externi, a precizat Liviu Drăgan. „În 2015 urmărim ca ponderea afacerilor de pe piețele internaționale în cifra de afaceri să crească la 45% de la 35% anul trecut”.

În ceea ce privește piața internă, Liviu Drăgan a declarat că firma a extins proiectele cu furnizori de servicii de sănătate precum MedLife sau Regina Maria. Pe segmentul de soluții de HR și procesare a salariilor TotalSoft are o poziție pe piață și mai puternică decât pe segmentul ERP, conform lui Drăgan. El a menționat printre clienții câștigați pentru aceste soluții companii precum BRD-Societe Generale sau Rompetrol. ”Am profitat de faptul că unii dintre competitorii noștri, care au în portofoliu doar soluții de HR, au avut de suferit.”

Acționarul majoritar ”nu se grăbește să vândă”. Adaptarea la echipamentele mobile, mai importantă decât cloudul

În anul curent, o prioritate pentru companie este aceea de a oferi soluții adaptate la echipamentele mobile pe care clienții le folosesc din ce în ce mai mult (tabletele și smartphon-urile). „Ne propunem să ne mutăm tot mai mult pe tablete, pe smartphone-uri. Echipamentele mobile mi se par un segment mai <<hot>> decât cloudul.”, este de părere Liviu Drăgan.  „Aceste evoluții ne obligă și pe noi să modificăm produsele astfel încât să fie ușor de utilizat de pe telefon și tabletă și să aibă o <<grafică>> asemănătoare programelor pentru terminalele mobile.”


Întrebat, în altă ordine de idei, dacă fondul elen de investiții Global Finance, care a intrat în acționariat în urmă cu 10 ani, are în plan să vândă pachetul de 90% din acțiunile TotalSoft, Liviu Drăgan a spus că acționarul majoritar nu resimte o presiune de a face acest pas. „Nu este o grabă a acționarilor să iasă din TotalSoft. Când o companie crește nu este o prioritate să vinzi”, a declarat Drăgan.